KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
Koncepcja pracy
Szkoły Podstawowej
im mjra. Henryka Sucharskiego
w Żbikowicach
na lata 2014 – 2019
SPIS TREŚCI
I. PODSTAWA PRAWNA
II. INFORMACJE O SZKOLE
III. MISJA SZKOŁY
IV. WIZJA SZKOŁY
V. MODEL ABSOLWENTA
VI. PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY
1. Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza oraz inna
działalność statutowa szkoły.
2. Procesy zachodzące w szkole.
3. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.
4. Zarządzanie szkołą.
VII. EWALUACJA REALIZACJI PLANOWANYCH DZIAŁAŃ
Załącznik 1. Analiza aktualnej sytuacji szkoły
I.PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jednolity: Dz.
U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zmian. )
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r.
w sprawie nadzoru pedagogicznego. ( Dz. U. Nr 168, poz. 1324 )
II.INFORMACJE O SZKOLE
Nazwa i adres – Szkoła Podstawowa im. mjra Henryka Sucharskiego w Żbikowicach, Żbikowice 55, 33-314 Łososina Dolna
Ilość oddziałów - 6 ( kl. I- VI)
Ilość uczniów- 81
Oddział przedszkolny – 1 (kl. „0”)
Ilość dzieci- 11
Liczba nauczycieli – 14
Dyplomowanych – 9
Mianowanych - 3
Kontraktowych – 1
Stażystów - 1
Budynek szkoły jest 2-piętrowy, pięć lata temu przeprowadzony został generalny remont, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową, ocieplono budynek, odnowiono, przebudowano i dostosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych łazienki oraz wejścia do budynku. Niedawno oddano do użytku nową salę gimnastyczną.
W szkole znajduje się 10 sal . Są to:
- pracownia informatyczna z 10 stanowiskami komputerowymi każdej z nich;
- sala gimnastyczna;
- 6 sal lekcyjnych;
- gabinet dyrektora szkoły;
- biblioteka szkolna z czytelnią;
- jadalnia szkolna;
- kuchnia wyposażona zgodnie z polskimi normami i zaleceniami Sanepidu;
- magazyn nauczycieli w-f;
- przebieralnie na lekcje w-f , kabiny prysznicowe;
- szatnia;
- toalety na każdym piętrze dla dziewcząt i chłopców , przy sali gimnastycznej dostosowane również do potrzeb osób niepełnosprawnych;
- boisko asfaltowe;
- plac zabaw dla dzieci;
W szkole działa monitoring, 3 kamery na zewnątrz budynku, po jednej na korytarzach dolnym i górnym.
Teren wokół placówki jest ogrodzony i zamykany po zakończeniu pracy szkoły.
III. MISJA SZKOŁY
„W wychowaniu chodzi właśnie o to,
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem
o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał,
aby więc poprzez wszystko, co ma co posiada,
umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,
to znaczy, ażeby również umiał bardziej być
nie tylko z drugimi, ale i dla drugich”
Jan Paweł II
Działamy po to, aby:
Nasi uczniowie:
1. Byli przygotowani do:
- nauki na kolejnym szczeblu życia w społeczeństwie,
- kreowania otaczającego świata,
- przezwyciężania barier emocjonalnych,
- zwiększonej tolerancji dla ludzi różnych kultur, ras,
- bycia wrażliwym ekologicznie i humanitarnie,
- wykazywali się zaradnością w życiu szkoły, rodzinnym i społecznym .
2. Umieli:
- radzić sobie w trudnych sytuacjach,
- stosować wiedzę w praktyce,
- odróżniać dobro od zła.
3. Realizowali:
- swoje marzenia, plany,
- zasady i wartości.
- swoje możliwości
Rodzice:
- Byli zadowoleni z wyników nauczania swoich dzieci, realizacji zadań szkoły.
- Wspomagali: naszą pracę dydaktyczno –wychowawczą szkoły, dzieci w drodze do dorosłości, szkołę w nowych pomysłach
- Uczestniczyli w życiu szkoły, wychowaniu i edukacji dzieci.
Nauczyciele:
1. Nauczyli uczenia się i samodzielnego zdobywania wiedzy
2. Sprzyjali rozwojowi osobowości ucznia.
3. Rozwijali samodzielność, przedsiębiorczość i poczucie odpowiedzialności ucznia.
4. Kształcili uczniów na obywateli Europy XXI wieku.
5. Nauczyli ogólnej kultury.
6. Rozwijali poczucie solidarności i pomagali sobie nawzajem.
7. Szczególnie opiekowali się trudnym uczniem.
8. Jak najlepiej przygotowywali uczniów do dalszej nauki.
9. Uczyli krytycyzmu wobec negatywnych wzorców proponowanych przez rówieśników i środki masowego przekazu.
IV.WIZJA SZKOŁY
Szkoła Podstawowa w Żbikowicach jest szkołą przyjazną,
bezpieczną i promującą zdrowy styl życia.
Pielęgnuje i rozwija dziedzictwo kulturowe w regionie.
Pamięta o przeszłości.
Panuje w niej klimat sprzyjający twórczej pracy uczniów i nauczycieli.
Kształtuje ona ucznia szanującego innych, odpowiedzialnego i świadomie
podejmującego decyzje w szybko zmieniającej się rzeczywistości.
Uczeń chce i potrafi się uczyć.
Szkoła uwzględnia potrzeby i możliwości uczniów,
rozwija uzdolnienia i zainteresowania wychowanków.
W działaniach na rzecz wszechstronnego rozwoju dziecka
współpracuje z rodziną, instytucjami i środowiskiem lokalnym.
Koncepcja pracy szkoły jest modyfikowana, a podstawą do jej modyfikacji
jest analiza potrzeb uczniów, potrzeb środowiska
oraz zmiany w prawie oświatowym
V. MODEL ABSOLWENTA
Absolwent Szkoły Podstawowej w Żbikowicach:
- zna i stosuje zasady życia społecznego;
- potrafi się uczyć;
- dostrzega w nauce swoje szanse życiowe;
- posiada wiedzę i umiejętnie ją wykorzystuje do rozwiązywania problemów;
- jest otwarty, komunikatywny i kreatywny;
- rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania;
- szanuje tradycję i kulturę własnego narodu, a także innych kultur;
- jest aktywny społecznie, tolerancyjny, wrażliwy na potrzeby innego człowieka;
- cechuje go wysoka kultura osobista;
- pamięta o przeszłości;
- dba o swój rozwój fizyczny, promuje zdrowy tryb życia;
- jest przygotowany do nauki na dalszym etapie;
VI. PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY
Zakładane cele:
- systematyczne badanie efektów kształcenia i osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- analiza wyników zewnętrznych;
- promowanie uczniów szczególnie uzdolnionych;
- wzmocnienie aktywności uczniów;
- udzielanie pomocy uczniom mającym problemy z nauką;
- umożliwienie uczniom dostępu do zajęć dodatkowych;
- eliminowanie przejawów agresji, przemocy;
- przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia;
- promowanie zdrowego stylu życia i postaw proekologicznych;
- kształtowanie postaw prospołecznych;
- kształtowanie wrażliwości kulturalnej;
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- wyniki analizy testów wskazują na przyrost wiedzy i umiejętności;
- w zajęciach dodatkowych uczestniczy duża ilość uczniów;
- uczniowie prezentują właściwe zachowania;
1. Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza oraz inna
działalność statutowa szkoły.
- uczniowie i rodzice korzystają ze wsparcia szkoły w rozwiązywaniu problemów;
- uczniowie biorą udział w konkursach;
- uczniowie prowadzą zdrowy styl życia
Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:
- analizowanie wyników sprawdzianów różnorodnymi metodami analiz wyników;
- monitorowanie realizacji podstawy programowej;
- formułowanie i wdrażanie wniosków z analizy osiągnięć uczniów;
- wskazywanie metod i sposobów uczenia się;
- wskazywanie uczniowi co opanował, a nad czym musi jeszcze popracować;
- organizowanie próbnych sprawdzianów;
Rozwijanie inicjatyw w kierunku:
-zapewnienia atrakcyjnej oferty zajęć pozalekcyjnych;
- poszukiwania skutecznych form i metod pracy;
- mobilizowania uczniów do udziału w konkursach ;
- ewaluacja Programu Wychowawczego Szkoły, Programu Profilaktyki, planu wychowawczego klasy;
- klasowe programy wychowawcze są spójne z programem wychowawczym szkoły;
- organizowanie imprez promujących właściwe zachowanie;
- organizowanie zajęć, imprez związanych z promocją zdrowego i ekologicznego stylu życia;
- stosuje się statutowe ocenianie uczniów z zachowania;
- współpraca wychowawcy z dyrektorem szkoły i rodzicami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- prowadzone są badania oczekiwań uczniów, rodziców wobec szkoły;
- rozwijanie samorządności uczniów poprzez działalność w Samorządzie Uczniowskim;
- organizowanie wycieczek, imprez o różnym charakterze związanych z bieżącymi potrzebami
2. Procesy zachodzące w szkole.
Zakładane cele:
- analizowanie i modyfikowanie koncepcji pracy;
- wzbogacanie oferty edukacyjnej zgodnie z rzeczywistymi potrzebami uczniów;
- stosowanie nowatorskich rozwiązań programowych;
- monitorowanie i doskonalenie procesów edukacyjnych;
- doskonalenie współpracy między członkami rady pedagogicznej;
- angażowanie uczniów do współudziału w planowaniu działań wychowawczych;
- wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- koncepcja pracy jest znana i akceptowana przez uczniów i rodziców, wszyscy chętniej biorą udział w jej realizacji;
- uczniowie rozwijają swoje zainteresowania, poznają ciekawe formy spędzania czasu;
- dokładne informacje o postępach w nauce motywują uczniów do dalszej pracy;
- współpraca miedzy nauczycielami oraz nauczycielami i uczniami korzystnie wpływa na proces edukacyjny;
- każdy uczący się ma równe szanse rozwoju
Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:
- aktualizowanie koncepcji pracy;
- rozpoznanie potrzeb uczniów odnośnie oferty edukacyjnej;
- nauczyciele aktywnie i systematycznie uczestniczą w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego;
- opracowanie planu doskonalenia nauczycieli;
- udział szkoły w akcjach charytatywnych np. Góra Grosza;
- realizacja projektów unijnych;
- udział w programach np. Mleko z klasą; Owoce w szkole
- stosowanie jasno określonych wymagań oraz zasad oceniania;
- przypominanie uczniom zasad oceniania zachowania – konsekwentne stosowanie wymagań ustalonych w regulaminach;
- wspólne planowanie pracy rocznej przez nauczycieli;
- stworzenie warunków do samorządnego działania uczniów np. inicjatywy uczniów w działaniach wychowawczych, działalność Samorządu Uczniowskiego;
- zwiększenie wiedzy na temat indywidualizacji procesu edukacji, stosowanie w
praktyce
3. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.
Zakładane cele:
- wykorzystanie zasobu środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju;
- wykorzystanie informacji o losach absolwentów do doskonalenia efektów nauczania i wychowania;
- promowanie w środowisku potrzeby uczenia się;
- rozwijanie współpracy z rodzicami na różnych płaszczyznach życia szkoły
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- współpraca szkoły ze środowiskiem wpływa korzystnie na rozwój edukacyjny uczących się;
- widoczny jest udział uczniów w imprezach, akcjach, uroczystościach na terenie gminy, społeczności lokalnej;
- zaangażowanie, współudział rodziców w życie szkoły – rodzice są partnerami szkoły
Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:
- kontynuacja współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku;
- poszukiwanie nowych rozwiązań w tym zakresie;
- czynne włączanie się w inicjatywy płynące ze środowiska;
- ustalenie sposobu gromadzenie informacji o absolwentach – wykorzystanie
- informacji w procesie edukacyjnym;
- czynna współpraca z rodzicami – współudział w podejmowaniu decyzji – zasięganie opinii w sprawach uczniów, planowanych działaniach, imprezach itp.
- przygotowywanie imprez środowiskowych np.: Przegląd Teatrzyków Dziecięcych
- aktualizowanie strony internetowej szkoły i gazetek – sukcesy, wydarzenia szkolne;
- umieszczanie informacji o działaniach szkoły w prasie lokalnej;
- wypracowanie skutecznych metod w przepływie informacji pomiędzy nauczycielami a rodzicami;
- publikacja dokumentacji szkolnej na stronie internetowej;
4. Zarządzanie szkołą.
Zakładane cele:
- wspólne planowanie działań przez Radę Pedagogiczną;
- prowadzenie ewaluacji wewnętrznej przez zespoły nauczycieli;
- podejmowanie działań wzbogacających bazę i wyposażenie szkoły;
- prowadzenie działań związanych z remontami i modernizacją placówki;
- opracowanie na dany rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego;
- sprawne zarządzanie szkołą
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- proces edukacyjny przebiega bez zakłóceń;
- szkoła posiada i wykorzystuje pomoce dydaktyczne;
- wewnętrzny nadzór pedagogiczny przebiega zgodnie z planem nadzoru i służy poprawie jakości pracy szkoły;
- szkoła podejmuje działania zmierzające do poprawy warunków pracy-baza i wyposażenie;
- szkoła prowadzi ewaluację swojej pracy;
- szkoła realizuje harmonogram remontów i modernizacji;
- szkoła jest sprawnie zarządzana, funkcjonalna dla uczniów, rodziców i pracowników - posiada jasno określone procedury i regulaminy
Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:
- aktualizacja bazy dydaktycznej; spis zapotrzebowania;
- w miarę możliwości zakup pomocy dydaktycznych;
- sprawna realizacja zadań z planu nadzoru pedagogicznego;
- w miarę posiadanych środków doposażenie szkoły w niezbędny sprzęt ;
- na bieżąco prowadzona jest ewaluacja pracy szkoły;
- w szkole prowadzone są remonty i modernizacje zgodnie z przydzielonymi środkami finansowymi;
- w szkole obowiązują jasno określone procedury, regulaminy, instrukcje
VII. EWALUACJA REALIZACJI PLANU DZIAŁAŃ
Ocena przydatności i skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych w odniesieniu do założonych celów będzie przede
wszystkim poprzez:
- Prowadzenie kontroli dokumentacji szkolnej.
- Obserwację zajęć prowadzonych przez nauczycieli.
- Kontrolowanie godzin z Karty Nauczyciela.
- Sprawdzanie na bieżąco czy realizowana jest podstawa programowa.
- Analizę sprawozdań z pracy wychowawców i opiekunów kół zainteresowań.
Do modyfikowania przebiegu procesów edukacyjnych zachodzących w szkole oraz ich
planowania w przyszłości służyć będą wnioski z nadzoru i obserwacji oraz ewaluacja
przeprowadzana w wybranych obszarach.
Analiza aktualnej sytuacji szkoły
MOCNE STRONY SZKOŁY |
SŁABE STRONY SZKOŁY |
|
do nauki
uczniów
|