• Statystyki

    • Odwiedziło nas: 262123
    • Do końca roku: 277 dni
    • Do wakacji: 84 dni
  • Kalendarium

    Piątek, 2024-03-29

    Imieniny: Marka, Wiktoryny

  • Kartka z kalendarza

KONCEPCJA PRACY SZKOŁY

 

 

 

 

 

 

 

 

Koncepcja pracy

Szkoły Podstawowej

 im mjra. Henryka Sucharskiego

w Żbikowicach

na lata 2014 – 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

I. PODSTAWA PRAWNA

II. INFORMACJE O SZKOLE

III. MISJA SZKOŁY

IV. WIZJA SZKOŁY

V. MODEL ABSOLWENTA

VI. PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY

1. Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza oraz inna

działalność statutowa szkoły.

2. Procesy zachodzące w szkole.

3. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.

4. Zarządzanie szkołą.

VII. EWALUACJA REALIZACJI PLANOWANYCH DZIAŁAŃ

Załącznik 1. Analiza aktualnej sytuacji szkoły

 

 

 

 

 

 

 

 

I.PODSTAWA PRAWNA

1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jednolity: Dz.

U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zmian. )

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r.

w sprawie nadzoru pedagogicznego. ( Dz. U. Nr 168, poz. 1324 )

II.INFORMACJE O SZKOLE

Nazwa i adres – Szkoła Podstawowa im. mjra Henryka Sucharskiego w Żbikowicach, Żbikowice 55, 33-314 Łososina Dolna

Ilość oddziałów - 6 ( kl. I- VI)

Ilość uczniów- 81

Oddział przedszkolny – 1 (kl. „0”)

Ilość dzieci- 11

Liczba nauczycieli – 14

 Dyplomowanych – 9

 Mianowanych - 3

 Kontraktowych – 1

 Stażystów - 1

Budynek szkoły jest 2-piętrowy, pięć lata temu przeprowadzony został generalny remont, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową, ocieplono budynek, odnowiono, przebudowano i dostosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych łazienki oraz wejścia do budynku. Niedawno oddano do użytku nową salę gimnastyczną.

W szkole znajduje się 10 sal . Są to:

  • pracownia informatyczna z 10 stanowiskami komputerowymi każdej z nich;
  • sala gimnastyczna;
  • 6 sal lekcyjnych;
  • gabinet dyrektora szkoły;
  • biblioteka szkolna z czytelnią;
  • jadalnia szkolna;
  • kuchnia wyposażona zgodnie z polskimi normami i zaleceniami Sanepidu;
  • magazyn nauczycieli w-f;
  • przebieralnie na lekcje w-f , kabiny prysznicowe;
  • szatnia;
  • toalety na każdym piętrze dla dziewcząt i chłopców , przy sali gimnastycznej dostosowane również do potrzeb osób niepełnosprawnych;
  • boisko asfaltowe;
  • plac zabaw dla dzieci;

W szkole działa monitoring, 3 kamery na zewnątrz budynku, po jednej na korytarzach dolnym i górnym.

Teren wokół placówki jest ogrodzony i zamykany po zakończeniu pracy szkoły.

III. MISJA SZKOŁY

W wychowaniu chodzi właśnie o to,

ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem

o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał,

aby więc poprzez wszystko, co ma co posiada,

umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,

to znaczy, ażeby również umiał bardziej być

nie tylko z drugimi, ale i dla drugich”

 

Jan Paweł II

Działamy po to, aby:

Nasi uczniowie:

1. Byli przygotowani do:

  • nauki na kolejnym szczeblu życia w społeczeństwie,
  • kreowania otaczającego świata,
  • przezwyciężania barier emocjonalnych,
  • zwiększonej tolerancji dla ludzi różnych kultur, ras,
  • bycia wrażliwym ekologicznie i humanitarnie,
  • wykazywali się zaradnością w życiu szkoły, rodzinnym i społecznym .

2. Umieli:

  • radzić sobie w trudnych sytuacjach,
  • stosować wiedzę w praktyce,
  • odróżniać dobro od zła.

3. Realizowali:

  • swoje marzenia, plany,
  • zasady i wartości.
  • swoje możliwości

Rodzice:

  • Byli zadowoleni z wyników nauczania swoich dzieci, realizacji zadań szkoły.
  • Wspomagali: naszą pracę dydaktyczno –wychowawczą szkoły, dzieci w drodze do dorosłości, szkołę w nowych pomysłach
  • Uczestniczyli w życiu szkoły, wychowaniu i edukacji dzieci.

Nauczyciele:

1. Nauczyli uczenia się i samodzielnego zdobywania wiedzy

2. Sprzyjali rozwojowi osobowości ucznia.

3. Rozwijali samodzielność, przedsiębiorczość i poczucie odpowiedzialności ucznia.

4. Kształcili uczniów na  obywateli Europy XXI wieku.

5. Nauczyli ogólnej kultury.

6. Rozwijali poczucie solidarności i pomagali sobie nawzajem.

7. Szczególnie opiekowali się trudnym uczniem.

8. Jak najlepiej przygotowywali uczniów do dalszej nauki.

9. Uczyli krytycyzmu wobec negatywnych wzorców proponowanych przez rówieśników i środki masowego przekazu.

 

IV.WIZJA SZKOŁY

Szkoła Podstawowa w Żbikowicach jest szkołą przyjazną,

bezpieczną i promującą zdrowy styl życia.

Pielęgnuje i rozwija dziedzictwo kulturowe w regionie.

Pamięta o przeszłości.

Panuje w niej klimat sprzyjający twórczej pracy uczniów i nauczycieli.

Kształtuje ona ucznia szanującego innych, odpowiedzialnego i świadomie

podejmującego decyzje w szybko zmieniającej się rzeczywistości.

Uczeń chce i potrafi się uczyć.

Szkoła uwzględnia potrzeby i możliwości uczniów,

rozwija uzdolnienia i zainteresowania wychowanków.

W działaniach na rzecz wszechstronnego rozwoju dziecka

współpracuje z rodziną, instytucjami i środowiskiem lokalnym.

Koncepcja pracy szkoły jest modyfikowana, a podstawą do jej modyfikacji

jest analiza potrzeb uczniów, potrzeb środowiska

oraz zmiany w prawie oświatowym

V. MODEL ABSOLWENTA

Absolwent Szkoły Podstawowej w Żbikowicach:

  • zna i stosuje zasady życia społecznego;
  • potrafi się uczyć;
  • dostrzega w nauce swoje szanse życiowe;
  • posiada wiedzę i umiejętnie ją wykorzystuje do rozwiązywania problemów;
  • jest otwarty, komunikatywny i kreatywny;
  • rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania;
  • szanuje tradycję i kulturę własnego narodu, a także innych kultur;
  • jest aktywny społecznie, tolerancyjny, wrażliwy na potrzeby innego człowieka;
  • cechuje go wysoka kultura osobista;
  • pamięta o przeszłości;
  • dba o swój rozwój fizyczny, promuje zdrowy tryb życia;
  • jest przygotowany do nauki na dalszym etapie;

VI. PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY

Zakładane cele:

  • systematyczne badanie efektów kształcenia i osiągnięć edukacyjnych uczniów;
  • analiza wyników zewnętrznych;
  • promowanie uczniów szczególnie uzdolnionych;
  • wzmocnienie aktywności uczniów;
  • udzielanie pomocy uczniom mającym problemy z nauką;
  • umożliwienie uczniom dostępu do zajęć dodatkowych;
  • eliminowanie przejawów agresji, przemocy;
  • przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia;
  • promowanie zdrowego stylu życia i postaw proekologicznych;
  • kształtowanie postaw prospołecznych;
  • kształtowanie wrażliwości kulturalnej;

Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:

  • wyniki analizy testów wskazują na przyrost wiedzy i umiejętności;
  • w zajęciach dodatkowych uczestniczy duża ilość uczniów;
  • uczniowie prezentują właściwe zachowania;

1. Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza oraz inna

działalność statutowa szkoły.

  • uczniowie i rodzice korzystają ze wsparcia szkoły w rozwiązywaniu problemów;
  • uczniowie biorą udział w konkursach;
  • uczniowie prowadzą zdrowy styl życia

Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:

  • analizowanie wyników sprawdzianów różnorodnymi metodami analiz wyników;
  • monitorowanie realizacji podstawy programowej;
  • formułowanie i wdrażanie wniosków z analizy osiągnięć uczniów;
  • wskazywanie metod i sposobów uczenia się;
  • wskazywanie uczniowi co opanował, a nad czym musi jeszcze popracować;
  • organizowanie próbnych sprawdzianów;

Rozwijanie inicjatyw w kierunku:

-zapewnienia atrakcyjnej oferty zajęć pozalekcyjnych;

- poszukiwania skutecznych form i metod pracy;

- mobilizowania uczniów do udziału w konkursach ;

  • ewaluacja Programu Wychowawczego Szkoły, Programu Profilaktyki, planu wychowawczego klasy;
  • klasowe programy wychowawcze są spójne z programem wychowawczym szkoły;
  • organizowanie imprez promujących właściwe zachowanie;
  • organizowanie zajęć, imprez związanych z promocją zdrowego i ekologicznego stylu życia;
  • stosuje się statutowe ocenianie uczniów z zachowania;
  • współpraca wychowawcy z dyrektorem szkoły i rodzicami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
  • prowadzone są badania oczekiwań uczniów, rodziców wobec szkoły;
  • rozwijanie samorządności uczniów poprzez działalność w Samorządzie Uczniowskim;
  • organizowanie wycieczek, imprez o różnym charakterze związanych z bieżącymi potrzebami

 

2. Procesy zachodzące w szkole.

 

Zakładane cele:

  • analizowanie i modyfikowanie koncepcji pracy;
  • wzbogacanie oferty edukacyjnej zgodnie z rzeczywistymi potrzebami uczniów;
  • stosowanie nowatorskich rozwiązań programowych;
  • monitorowanie i doskonalenie procesów edukacyjnych;
  • doskonalenie współpracy między członkami rady pedagogicznej;
  • angażowanie uczniów do współudziału w planowaniu działań wychowawczych;
  • wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów

 

Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:

  • koncepcja pracy jest znana i akceptowana przez uczniów i rodziców, wszyscy chętniej biorą udział w jej realizacji;
  • uczniowie rozwijają swoje zainteresowania, poznają ciekawe formy spędzania czasu;
  • dokładne informacje o postępach w nauce motywują uczniów do dalszej pracy;
  • współpraca miedzy nauczycielami oraz nauczycielami i uczniami korzystnie wpływa na proces edukacyjny;
  • każdy uczący się ma równe szanse rozwoju

 

Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:

  • aktualizowanie koncepcji pracy;
  • rozpoznanie potrzeb uczniów odnośnie oferty edukacyjnej;
  • nauczyciele aktywnie i systematycznie uczestniczą w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego;
  • opracowanie planu doskonalenia nauczycieli;
  • udział szkoły w akcjach charytatywnych np. Góra Grosza;
  • realizacja projektów unijnych;
  • udział w programach np. Mleko z klasą; Owoce w szkole
  • stosowanie jasno określonych wymagań oraz zasad oceniania;
  • przypominanie uczniom zasad oceniania zachowania – konsekwentne stosowanie wymagań ustalonych w regulaminach;
  • wspólne planowanie pracy rocznej przez nauczycieli;
  • stworzenie warunków do samorządnego działania uczniów np. inicjatywy uczniów w działaniach wychowawczych, działalność Samorządu Uczniowskiego;
  • zwiększenie wiedzy na temat indywidualizacji procesu edukacji, stosowanie w

praktyce

 

3. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.

 

Zakładane cele:

  • wykorzystanie zasobu środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju;
  • wykorzystanie informacji o losach absolwentów do doskonalenia efektów nauczania i wychowania;
  • promowanie w środowisku potrzeby uczenia się;
  • rozwijanie współpracy z rodzicami na różnych płaszczyznach życia szkoły

 

Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:

  • współpraca szkoły ze środowiskiem wpływa korzystnie na rozwój edukacyjny uczących się;
  • widoczny jest udział uczniów w imprezach, akcjach, uroczystościach na terenie gminy, społeczności lokalnej;
  • zaangażowanie, współudział rodziców w życie szkoły – rodzice są partnerami szkoły

 

Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:

  • kontynuacja współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku;
  • poszukiwanie nowych rozwiązań w tym zakresie;
  • czynne włączanie się w inicjatywy płynące ze środowiska;
  • ustalenie sposobu gromadzenie informacji o absolwentach – wykorzystanie
  • informacji w procesie edukacyjnym;
  • czynna współpraca z rodzicami – współudział w podejmowaniu decyzji – zasięganie opinii w sprawach uczniów, planowanych działaniach, imprezach itp.
  • przygotowywanie imprez środowiskowych np.: Przegląd Teatrzyków Dziecięcych
  • aktualizowanie strony internetowej szkoły i gazetek – sukcesy, wydarzenia szkolne;
  • umieszczanie informacji o działaniach szkoły w prasie lokalnej;
  • wypracowanie skutecznych metod w przepływie informacji pomiędzy nauczycielami a rodzicami;
  • publikacja dokumentacji szkolnej na stronie internetowej;

 

4. Zarządzanie szkołą.

 

Zakładane cele:

  • wspólne planowanie działań przez Radę Pedagogiczną;
  • prowadzenie ewaluacji wewnętrznej przez zespoły nauczycieli;
  • podejmowanie działań wzbogacających bazę i wyposażenie szkoły;
  • prowadzenie działań związanych z remontami i modernizacją placówki;
  • opracowanie na dany rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego;
  • sprawne zarządzanie szkołą

 

Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:

  • proces edukacyjny przebiega bez zakłóceń;
  • szkoła posiada i wykorzystuje pomoce dydaktyczne;
  • wewnętrzny nadzór pedagogiczny przebiega zgodnie z planem nadzoru i służy poprawie jakości pracy szkoły;
  • szkoła podejmuje działania zmierzające do poprawy warunków pracy-baza i wyposażenie;
  • szkoła prowadzi ewaluację swojej pracy;
  • szkoła realizuje harmonogram remontów i modernizacji;
  • szkoła jest sprawnie zarządzana, funkcjonalna dla uczniów, rodziców i pracowników - posiada jasno określone procedury i regulaminy

 

Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:

  • aktualizacja bazy dydaktycznej; spis zapotrzebowania;
  • w miarę możliwości zakup pomocy dydaktycznych;
  • sprawna realizacja zadań z planu nadzoru pedagogicznego;
  • w miarę posiadanych środków doposażenie szkoły w niezbędny sprzęt ;
  • na bieżąco prowadzona jest ewaluacja pracy szkoły;
  • w szkole prowadzone są remonty i modernizacje zgodnie z przydzielonymi środkami finansowymi;
  • w szkole obowiązują jasno określone procedury, regulaminy, instrukcje

VII. EWALUACJA REALIZACJI PLANU DZIAŁAŃ

Ocena przydatności i skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych,

wychowawczych i opiekuńczych w odniesieniu do założonych celów będzie przede

wszystkim poprzez:

  • Prowadzenie kontroli dokumentacji szkolnej.
  • Obserwację zajęć prowadzonych przez nauczycieli.
  • Kontrolowanie godzin z Karty Nauczyciela.
  • Sprawdzanie na bieżąco czy realizowana jest podstawa programowa.
  • Analizę sprawozdań z pracy wychowawców i opiekunów kół zainteresowań.

Do modyfikowania przebiegu procesów edukacyjnych zachodzących w szkole oraz ich

planowania w przyszłości służyć będą wnioski z nadzoru i obserwacji oraz ewaluacja

przeprowadzana w wybranych obszarach.

 

 

 

Analiza aktualnej sytuacji szkoły

MOCNE STRONY SZKOŁY

SŁABE STRONY SZKOŁY

  • wysoko wykwalifikowana kadra;
  • bogata oferta zajęć pozalekcyjnych, spełniająca oczekiwania uczniów;
  • indywidualizacja nauczania;
  • zajęcia logopedyczne dla uczniów z wadami wymowy i zagrożonych dysleksją
  • zajęcia korekcyjno- kompensacyjne dla uczniów z dysfunkcjami ;
  • dobrze skonstruowany i realizowany program wychowawczy i profilaktyki;
  • spójne zasady oceniania;
  • estetyczne, zadbane sale lekcyjne, korytarze szkoły;
  • działający na zewnątrz i wewnątrz szkoły monitoring, zwiększający bezpieczeństwo uczniów;
  • dobrze wyposażona kuchnia;
  • nowy plac zabaw dla dzieci;
  • wspieranie ucznia z trudnościami w nauce;
  • działalność opiekuńczo-wychowawcza na wysokim poziomie;
  • propagowanie zdrowego stylu życia przez uczniów;
  • badanie osiągnięć uczniów, wyciąganie wniosków do dalszej pracy;
  • prowadzenie wstępnej diagnozy uczniów i wykorzystanie jej do planowania dalszej pracy;
  • prowadzenie wewnętrznej ewaluacji pracy szkoły i wyciąganie wniosków do planowania pracy;
  • bogaty program i poziom imprez i uroczystości szkolnych;
  • szkoła jest pozytywnie postrzegana w środowisku lokalnym;
  • pozyskiwanie środków z Unii na projekty edukacyjne;
  • duża ilość rekwizytów i kostiumów teatralnych;
  • bogate archiwum działalności szkoły (kroniki, archiwalne numery pisma „Nowinki”, albumy, strona internetowa)
  • stale wzbogacany zasób biblioteki;
  • bogata baza sportowa, sala gimnastyczna, boisko asfaltowe;
  • stała i systematyczna współpraca z SPZOZ w Łososinie Dolnej, GOPS, oraz PPP w Nowym Sączu;
  • współpraca z sąsiadującą szkołą podstawową w Stańkowej;

 

 

  • uczniowie o niskiej motywacji

do nauki

  • niska kultura osobista niektórych

uczniów

  • brak psychologa w szkole
  • brak stołówki
  • brak zajęć świetlicowych dla dzieci
NA GÓRĘ