• Statystyki

    • Odwiedziło nas: 262124
    • Do końca roku: 277 dni
    • Do wakacji: 84 dni
  • Kalendarium

    Piątek, 2024-03-29

    Imieniny: Marka, Wiktoryny

  • Kartka z kalendarza

Specyficzne trudności w uczeniu się

SPECYFICZNE TRUDNOŚCI  W UCZENIU SIĘ.

 

 

TRUDNOŚCI W NAUCE MOGĄ MIEĆ RÓŻNE PRZYCZYNY I POD TYM WZGLĘDEM DZIELĄ NA DWIE ZASADNICZE GRUPY:

  •  Niespecyficzne mogą być spowodowane: niższym niż przeciętny poziomem rozwoju intelektualnego, wadami zmysłów (słuchu, wzroku), bądź zaniedbaniami środowiskowymi.
  • Trudności specyficzne, mają podłoże biologiczne i diagnozowane są u dzieci z „normą” intelektualną,  czyli  występują  u dzieci o prawidłowej inteligencji .Termin dotyczący niejednorodnej grupy zaburzeń przejawiających się poważnymi trudnościami w rozumowaniu i posługiwaniu się mową, pismem oraz w zakresie zdolności matematycznych.

 

 

TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU  MOGĄ  WYSTĘPOWAĆ U DZIECKA  W TRZECH FORMACH:

 

  • DYSLEKSJA   - trudności w czytaniu, wolne tempo czytania, słaba technika czytania, słabe rozumienie przeczytanego tekstu i niechęć do czytania.

 

  • DYSGRAFIA- trudności w pisaniu  dotyczące graficznej strony pisma, to trudności w opanowaniu czytelnego, kształtnego pisma.

  •   DYSORTOGRAFIA- trudności z opanowaniem  poprawnej pisowni.

 

  •  DYSKALKULIA- oznacza problemy z nauką matematyki. Nie są to jednak zwykłe trudności (np. nauka tabliczki mnożenia), z którymi zmaga się większość uczniów. Osoby z dyskalkulią mają trudności z tak prostymi zadaniami, jak określanie liczby obiektów czy nazwanie cyfr i numerów.

 

CZYM OBJAWIA SIĘ DYSKALKULIA ?

  • nieumiejętność wykonywania elementarnych działań na materiale liczbowym (dodawania, odejmowania, dzielenia, mnożenia)
  • zanik zdolności myślenia logicznego na materiale liczbowym
  • ogólne problemy w dedukcji, rozumowaniu, analizowaniu i wyciąganiu wniosków z działań matematycznych
  • ataki nerwicowe lub stresowe przed wykonywaniem działań matematycznych

 

 

 

 

OBJAWY, KTÓRE MOŻNA ZAOBSERWOWAĆ W ŻYCIU POWSZEDNIM.

  • problemy z odczytywaniem poprawnej godziny z zegarka
  • zapominanie następnego etapu jakiejś operacji
  • trudności w rozumieniu języka matematycznego
  •  liczenie na palcach
  • trudności w odczytywaniu map
  • częste naciskanie złych przycisków w kalkulatorze
  • uczeń wydaje się rozumieć temat na lekcji, ale nie umie samodzielnie pojąć go w domu
  • trudności w kontynuowaniu rozpoczętych procesów matematycznych

 

 

NA CZYM POLEGA POMOC OSOBIE Z DYSKALKULIĄ?

  • Konieczne są zajęcia korekcyjno-wyrównawcze.
  • Niezbędna jest także praca rodziców z dzieckiem w domu.
  • Podczas odrabiania lekcji należy pokazać dziecku, że zadanie można rozwiązać na różne sposoby.
  • Pomocne może okazać się zapisywanie różnych działań różnymi kolorami, żeby dziecko mogło je sobie potem skojarzyć. W czasie odrabiania lekcji nie można zabraniać dziecku korzystania z dodatkowych pomocy (kalkulatora, a nawet tabliczki mnożenia).
  • Należy także uzbroić się w cierpliwość i dać dziecku więcej czasu na rozwiązanie zadań.

 

 

WAŻNĄ RZECZĄ JEST, ŻEBY NIE MYLIĆ DYSKALKULII Z PROBLEMAMI W NAUCE MATEMATYKI.

Uczeń, który ma kłopoty z matematyką, ale jest w stanie zrozumieć jakieś zadanie, wykonać obliczenia, stale pokonuje pewne trudności, nie jest dyskalkulikiem.  Różni się od tych dobrych uczniów tym, że zanim przyswoi sobie jakiś materiał musi nad nim bardzo długo pracować w domu, bo inaczej nie będzie go w stanie opanować.  Niemniej jednak taki uczeń potrafi poradzić sobie z zadaniami, tylko musi regularnie ćwiczyć.

                              

 

 

 

Marzena Kocoń

NA GÓRĘ